Gå til hovedindhold
Sommerkampagne 2019

Sommerens flotte resultater

eReolens udlån for sommeren 2019 stikker igen i år alle hidtidige rekorder. Med kampagnen Tag biblioteket med på ferie har eReolen i juli udlånt flere end 287.000 lydbøger, hvilket er det højeste månedlige udlån nogensinde. Antallet af udlånte e-bøger var 161.000 i juli, hvilket også rangerer blandt de højeste. Sammenlignet med sidste år er der tale om stigning på 23 pct. for lydbøger og 32 pct. for e-bøger, og antallet af unikke brugere ligger allerede nu på flere end 430.000. På årsplan forventes en samlet vækst på 29 pct. for e-bøger og 37 pct. for lydbøger i forhold til sidste år, og inden årets udgang er håbet at runde en halv million brugere.

Også de engelske titler fra eReolen Global har for alvor fået benfæste i danskernes ferielæsning. Her nåede udlånet i juli op på flere end 20.000, hvilket er 47 pct. flere end sidste år på samme tid. Den estimerede vækst på årsplan fra 2018 til 2019 ligger på 41 pct., og antallet af unikke brugere ligger på ca. 79.000 og overstiger allerede med udgangen af august antallet af unikke brugere i hele 2018.

Det månedlige udlån for børn på eReolen GO ligger i 2019 markant højere end i 2018. 840 skoler og 328.000 børn er allerede tilmeldt via UNI-login, og nye skoler kommer løbende til. Den forventede vækst i udlån på landsplan er 73 pct. beregnet ud fra årets første 8 måneder. I sommerens løb har eReolen Go gjort læsningen endnu sjovere med bl.a. læsebingo, konkurrencer, feriebøger og bøger til hele familien.

Alt i alt peger de flotte resultater på, at lyd og digitale platforme er populære som aldrig før, og på at den kæmpe indsats med kampagnens annoncering og formidling af tilbuddet har ramt plet. Samtidig er eReolen sneget sig ind i sommervarmen hos endnu flere brugere i kraft af den nye og forbedrede app, hvor også de engelske titler nu vises frem, og fordi de store forlag efterhånden har udviklet et rigtig godt samarbejde med eReolen.

I år har sommerkampagnen fokuseret på video og bevægelse i en letforståelig introduktion af tilbuddet. Med målrettet formidling, annoncering og aktiviteter har den henvendt sig til de fire målgrupper: unge i alderen 16-23 år, ”den superdigitale forbruger”, børnefamilien og kulturforbrugeren. Annoncerne på de digitale medier er skarpt tilrettelagt efter de fire målgrupper, og i løbet af perioden har 24.469 personer klikket sig videre til eReolen fra de sociale medier – og særligt hos de har annoncerne været en succes. Til bibliotekerne har eReolen udformet en temaside, hvor alle kampagnematerialer, eReolens sommerstafet og andre aktiviteter er samlet.